Wydział Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami
Wydział Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami
tel. 22 76 77 329, 76 77 339, 76 77 340
e-mail: srodowisko@jablonna.pl
Naczelnik Wydziału: Krzysztof Kula
Pracownicy Wydziału:
Inspektor ds. ochrony środowiska: Monika Brulińska, Hubert Mizerski, Agnieszka Otowska
Gospodarka Odpadami
tel. 22 76 77 336, 22 76 77 347
e-mail: sook@jablonna.pl
Zastępca Naczelnika Wydziału: Dominika Lemke
Pracownicy Wydziału:
Główny specjalista ds. gospodarki odpadami: Teresa Stępień-Kałuska
Inspektorzy ds. gospodarki odpadami: Monika Zwierz, Małgorzata Dudek
1. Wydział prowadzi zadania z zakresu ochrony środowiska, a w szczególności do zakresu jego działania należy:
1) inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska poprzez edukację ekologiczną społeczności gminnej oraz udzielanie pomocy organizacjom ekologicznym w ich działaniu w dziedzinie ochrony środowiska;
2) prowadzenie całokształtu spraw, w tym sprawowanie kontroli, wynikających
z przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska w zakresie objętym właściwością Wójta;
3) sporządzanie gminnych programów ochrony środowiska i ich aktualizacji uwzględniających wymagania określone w polityce ekologicznej państwa oraz sporządzanie raportów wykonania programów ochrony środowiska;
4) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie znajdujących się w posiadaniu organu oraz zamieszczanie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie w publicznie dostępnych wykazach;
5) sporządzanie wykazów zawierających informacje o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat;
6) przygotowywanie projektów decyzji zezwalających na usuwanie drzew lub krzewów oraz wymierzających administracyjną karę pieniężną za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie drzew, krzewów lub terenów zieleni;
7) prowadzenie spraw związanych z ustanowieniem lub zniesieniem pomnika przyrody; stanowiska dokumentacyjnego, użytku ekologicznego lub zespołu przyrodniczo-krajobrazowego;
8) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Jabłonna, dokonywanie wpisu przedsiębiorcy do rejestru;
9) prowadzenie ewidencji: zbiorników bezodpływowych, przydomowych oczyszczalni ścieków, umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców;
10) wydawanie zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
11) sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie oraz sprawozdań o ilości i rodzaju nieczystości ciekłych odebranych z obszaru Gminy;
12) przyjmowanie od osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, w przypadku zwykłego korzystania ze środowiska, zgłoszeń dot. eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogącej negatywnie oddziaływać na środowisko;
13) prowadzenie całokształtu spraw z zakresu ustawy Prawo wodne, będących w kompetencji Wójta;
14) prowadzenie spraw z zakresu Prawo łowieckie będących w kompetencji Wójta;
15) wystawianie zaświadczeń o pracy w gospodarstwie rolnym;
16) przygotowywanie i wydawanie decyzji środowiskowych;
17) opiniowanie wniosków dotyczących wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej lub leśnej;
18) prowadzenie spraw związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt oraz profilaktyka weterynaryjna;
19) prowadzenie spraw z zakresu ustawy o ochronie zwierząt będących w kompetencji Wójta;
20) wydawanie zezwoleń oraz nadzór na uprawą maku i konopi;
21) prowadzenie spraw związanych z szacowaniem zakresu wysokości szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej spowodowanych działaniem niekorzystnych warunków i zjawisk atmosferycznych;
22) prowadzenie spraw z zakresu prawa geologicznego i górniczego będących w kompetencji Gminy;
23) prowadzenie działań zapisanych w Programie ochrony powietrza i w Planach działań krótkoterminowych dla województwa mazowieckiego;
24) prowadzenie spraw z zakresu przyznania dotacji mieszkańcom gminy na wymianę nieekologicznych pieców zasilanych paliwem stałym;
25) prowadzenie spraw z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest;
2. Wydział prowadzi również zadania z zakresu gospodarki odpadami, a w szczególności do
zakresu działania należy:
1) inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska poprzez edukację ekologiczną społeczności gminnej oraz udzielanie pomocy organizacjom ekologicznym w ich działaniu w dziedzinie ochrony środowiska;
2) realizacja zadań, prowadzenie całokształtu spraw oraz nadzór nad wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a w szczególności:
a) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem wymiaru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczących zamieszkałych nieruchomości na terenie Gminy Jabłonna na podstawie deklaracji lub decyzji;
b) prowadzenie obsługi księgowej systemu gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz sporządzanie sprawozdań finansowych;
c) prowadzenie postępowań administracyjnych, m.in. przygotowywanie postanowień i decyzji administracyjnych z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi;
d) prowadzenie spraw związanych z windykacją opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (upomnienia, tytuły wykonawcze);
e) nadzór nad realizacją obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi;
f) nadzór nad realizacją zadań powierzonych w drodze przetargu podmiotom odbierającym odpady komunalne;
g) obsługa informacyjna w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi płatników z terenu Gminy Jabłonna;
h) współpraca z firmą odbierającą odpady komunalne z terenu Gminy Jabłonna oraz z zarządcami wspólnot mieszkaniowych, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Urzędem Skarbowym w Legionowie,
i) sporządzanie analiz i sprawozdań dotyczących gminnego systemu gospodarki odpadami,
j) prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Jabłonnie,